Everyone Becomes Brewery! 새로운 맥주 시대의 개척자, 인더케그
작은 양조장에서 맥주를 만드는 필자는 자동으로 맥주를 만들 인더케그(INTHEKEG)의 소식을 처음 접했을 때도 마찬가 지였다. 하지만 인터뷰가 끝난 후에 인더케그에 대한 생각은 완전히 바뀌었다. 생각했던 것과 다른, 전혀 새로운 시장을 제시하고 있었기 때문이다.
As a brewer working in a small brewery, I have been wary of home appliances that automatically make beer. This was the case when I first heard of INTHEKEG. However, my perspective towards INTHEKEG has been completely overturned after the interview because what they were suggesting was a completely novel market.
인더케그는 몇 가지 의문으로부터 시작된 회사다. 가장 먼저 든 생각은 ‘왜 맥주 양조에는 가전이 없을까?’였다. 맥주를 좋아하고 가전제품을 만들던 사람들이 가질 법한 당연한 의문이었다. ‘피코브루’ 등 기존의 다른 제품은 결국 사람이 직접 만들어야 한다는 점이 불편했다. 그러다 보니 다른 의문도 생겼다. 지금처럼 기계화, 자동화가 잘 된 시대에 양조사가 왜 필요한 걸까? 자본 많은 대기업들조차도 왜 기계가 아니라 양조사를 고용할까?
INTHEKEG started from several questions. The first was “why are there no beer brewing home appliances?”, which was a fair question coming from people who make home appliances who love beer. Picobrew and other products had downsides that they needed manual human labor. This led to another question, which was “why do we need brewers when everything is mechanized and automatized? Why do conglomerates rich in capital hire brewers, not machines?”
“대기업 양조사들이 무슨 일을 주로 하는지부터 알아봤어요. 주요 업무가 상황을 보고 대응하는 것이더라고요. 온도, 시간, 압력, 외기의 영향 등을 고려하여 맥주를 컨트롤하는 일이요. 아무래도 맥주 시장이 대기업 주도로 성장해온 시장이다 보니, 제어 기술보단 생산 효율에 중점을 두고 기술이 발전한 거죠.”
“We first researched what conglomerate brewers do. Their main task was reacting to various situations. Things like controlling the beer according to the temperature, time, pressure, and the air. Because the beer market has been mainly led by conglomerates, the technology also developed with a focus on efficiency, not control.”
완전한 맥주양조 가전이 되려면 이러한 양조사의 직무를 기계가 대신해줘야 한다. 그래서 인더케그는 제어기술을 개발했다. 우선 하드웨어를 구상하고 소프트웨어를 만든 후, 발효 환경 제어를 위해 AI를 도입했다. AI는 센서를 통해 내부와 외부의 환경을 계산하고, 맥주의 발효 진행 상황을 고려하여 해당 맥주가 최적의 결과를 낼 수 있도록 발효 환경을 지속적으로 제어한다. 다른 맥주용 가전보다 INTHEKEG가 훨씬 더 안정적인 결과를 낼 수 있다는 의미다.
For a beer brewing home appliance to be complete, such are the parts of brewers’ tasks that need to be replaced by machines. That is why INTHEKEG developed the control technology. After making the hardware and developing the software, they implemented AI for controlling the fermenting environment. The AI calculates the interior and exterior environment through a sensor, and controls the fermenting environment constantly so as to the beer can be the best it can be. Simply put, INTHEKEG is able to yield much more stabilized results than other beer home appliances.
“현재 다른 맥주용 기계는 사실상 온도와 시간만 제어해요. 하지만 저희 제품은 외기에 의한 영향까지 고려하여 맥주의 발효 상황이 특정 값에 도달할 때까지 발효 환경을 제어해줍니다. 그 과정은 단순한 알고리즘이 아니라 AI에 의해 복잡하게 이루어지고요. 그래서 저희 제품은 맥주가 언제까지 완성된다고 확정하지 못 해요. 같은 맥주라도 AI의 계산 결과에 따라 다른 조치가 취해지니까요. 그 성능을 확인하기 위해 더욱 덥고 습한 곳, 일교차가 큰 곳 등 가혹한 환경에서도 실험을 여러 번 진행했어요.”
“Other beer home appliances basically controls only the temperature and the time. But our product considers the effect of the air, and controls the environment until the beer fermentation reaches a certain point. This process is controlled by an intricate AI, not by a simple algorithm. That is why our product does not finalize when the beer will be finished. Same beers could be dealt with differently according to the AI calculations. To fully verify that function, we made several experiments in harsh environments such as a hot and damp environment and an environment where daily temperature range is wide.
INTHEKEG는 생각 이상으로 섬세한 제품이다. 우선 공간의 효율을 위해 양쪽으로 180도 회전이 가능하도록 설계하여 구석에 두어도 모든 면을 이용하는 데에 무리가 없도록 만들었다. 크기가 꽤나 크긴 하지만, 어느 가게에나 들여놓을 수 있도록 폭 90센티 이상, 높이 2미터 이상으로 규정된 세계 문 규격에 맞춰 만들었다. 물은 청소 시에만 공급하며, 탄산가스는 인더케그 사가 공급한 가스통을 기계 내부에 넣기만 하면 되므로 사실상 콘센트만 꽂으면 설치가 완료되는 편리함까지 갖추었다. 인터넷이 필요하긴 하지만 말이다.
INTHEKEG is indeed delicate. For spatial efficiency, it is designed to rotate 180 degrees to both sides, which allows user interaction from every sides even when it is placed in a corner. As big as it is, it is made according to the world standardized door size which is 90 centimeters wide and 2 meters high. Water is supplied only when cleaning, and carbon dioxide is supplied through the gas cylinder provided by INTHEKEG, which means its installation is finished he moment you plug it in. You do need the internet though.
INTHEKEG는 가운데의 탭과 제어 디스플레이를 중심으로 총 10개의 발효실(Cell)을 갖추고 있다. 즉, 한 번에 최대 10종류의 맥주를 판매하는 것이 가능하다. 각각의 발효실엔 인더케그가 특수 제작한 20L 케그를 넣을 수 있으며, 맥즙(Wort)과 효모가 분리되어 들어 있는 케그를 넣고 맥주에 해당하는 QR코드를 기계에 인식시키면 자동으로 케그 윗부분에 들어있던 효모가 투여되며 발효가 시작된다. 발효 온도나 속도 등의 변수도 맥주별 레시피에 따라 자동으로 제어된다. 이때 내부의 히터와 상단의 냉각기를 이용하므로 0도에서 60도까지 폭넓게 온도제어가 가능하다. 또한 발효가 시작되고 나면 케그 내부에 산소가 유입될 수 있는 경로를 차단하는 섬세함도 갖추었다.
INTHEKEG has 10 fermentation cells around the tap and the control display at the center, allowing you to sell 10 beers simultaneously at any given time. Each fermentation cells can be equipped with the 20L kegs made by INTHEKEG. When you insert the keg containing separated wort and yeast, and put in the QR code, the yeast at the top of the keg is injected, starting the fermentation process. The temperature or the speed is automatically controlled regarding the recipe. The interior heater and the cooler on the top is utilized to control the temperature from 0 degree to 60 degrees. It also cuts off any channel of oxygen into the keg once the fermentation begins.
발효가 시작되면 INTHEKEG는 케그 내부의 변화를 감지하여 분석하기 시작한 다. 1시간에 한 번씩 발생하는 이산화탄소의 양과 열에너지까지 측정하여 맥 주의 발효 속도를 계산한다. 이를 통해 맥주의 발효 속도가 느리거나 빠르다면 그에 따른 조치를 AI가 취한다. 이때의 조치는 외기의 영향까지 고려하여 세심 하게 이루어진다. 또한 내부 탄산압을 통해 과탄이나 빈탄 여부도 조절한다.
When the fermentation begins, INTHEKEG senses the change inside the keg and analyzes it. It calculates the fermentation speed of the beer once an hour with the carbon dioxide amount and the thermal energy data. If the fermentation speed of the beer is delayed or rushed, the AI takes appropriate measures. These measures are carried out with the influence of the air pressure in mind. It also controls the carbon pressure to avoid it being over-carbonated or under-carbonated.
발효가 끝난 이후에 첨가되는 재료를 위한 공간도 있다. 바로 인퓨징 탱크다. 인퓨징 탱크는 케그 연결부 옆에 달린 조그마한 통으로, 분리하여 홉이나 과일 등의 부재료를 넣을 수 있다. 이를 연결하면 케그 내부의 맥주가 통을 통과하여 순환하고, 시간이 지나면서 맥주가 부재료의 풍미를 입게 된다. 맥주가 소진되고 나서 이곳에 청소용 알약과 물만 넣고 순환시키면 배관 청소도 간편하게 끝낼 수 있다.
There is a separate compartment for ingredients to be added after the fermentation, which is the infusing tank. The infusing tank is a small cylinder attached next to the keg’s connection piece, which allows room for hop or fruits once detached. The beer inside the keg circulates through the tank, and the beer is gradually dressed with the flavor of secondary ingredients. The pipe cleaning can also be easily done through circulating the system with a cleaning pill and water inside the infusing tank.
맥주가 완성되고 나면 적합한 서빙 온도를 자동으로 맞춰준다. 그리고 가운데의 탭을 이용하여 바로 따라 마실 수 있다. 케깅이나 병입과 같은 귀찮은 패키징 과정을 거치지 않아도 되니 편리할 뿐 아니라 산화 등의 변질이 예방된다는 장점도 있다. 모든 Cell의 맥주가 하나의 탭에서 따라 나오긴 하지만, 종류가 다른 맥주를 따를 때면 탄산으로 라인을 불어내어 미리 비우고 맥주를 보내므로 서로 다른 맥주가 섞여서 나올 일은 없다. 드래프트 라인 설비도 앞서 언급한 알약과 물만 넣어주면 자동으로 세척이 되므로 청소에 인력이 소모될 일이 없다. 종합해보자면 맥주 제조부터 서빙까지 모든 것이 전문적이면서 자동으로 이루어지는, 편하기 그지없는 장비라는 것이다.
When the beer is finished, it automatically sets the appropriate serving temperature, and can be poured directly with the tap in the center. Packaging process such as kegging or bottling is avoided, which is not only convenient, but also effective in preventing deterioration. Although every cell comes out the same tap, mixture is not a problem as the pipe is cleared with carbon dioxide when pouring a different beer. The draft line can also be cleared automatically with the cleaning pill and water, so no labor force is squandered on cleaning. All in all, it is a fully automated machine that handles everything from brewing beer to serving with a professional touch.
이렇게 세심하고 정교하게 만들어놓은 기계건만, 인더케그 측은 놀랍게도 이 기계의 판매 수익은 크게 기대하지 않는다고 말한다. 일정 수준 이상으로 맥주를 판매하는 매장에는 기계 비용에 대한 혜택을 주고, 오히려 일정 시기가 되면 기계 제작에 필요한 기술과 도면을 공개할 생각도 하고 있다고 한다. 그러면서 “인더케그는 가전제조업체나 식품업체가 아닌 플랫폼 회사”라고 강조했다. 많은 음료회사가 참여하여 INTHEKEG를 통해 수익을 얻게 되면 인더케그는 그 일부에서 수익을 얻는 것이다.
Although it is made with so much care, INTHEKEG says they do not expect high profits with this machine. They even say that they will give price benefits to shops that sell a certain amount of beer, and that they are considering releasing the technology and blueprints for manufacturing when the time comes. They wanted to make clear that INTHEKEG is a ‘platform business,’ not a ‘home appliance business’ or ‘food business.’ INTHEKEG will earn profits once beverage businesses earn profits through INTHEKEG.
“애플이나 우버가 원래 없던 것을 만든 게 아니잖아요? 음악, 택시, 모두 다 이미 있었던 것이죠. 다만 편리하게 재화를 판매하고, 이용할 수 있는 플랫폼을 제공했을 뿐. 플랫폼 사업은 누군가가 반드시 무료로 제공하는 측면이 있어야 해요. 그래서 장비도 저렴하게 제공할 것이고, 장비 제조에 대한 기술은 언젠가 그냥 공개할 겁니다. 구글의 안드로이드처럼 말이죠. 대신 저희는 패키지로 수익을 얻습니다. INTHEKEG에 사용되는 전용 케그 뚜껑 등을 판매해서 말이죠.”
“Apple or Uber didn’t make anything that wasn’t already there. Music and taxi existed beforehand. But they provided the platform that allows convenient sales. The platform business requires a free-to-use aspect to succeed. That is why we are providing the machine with low prices, and will release the manufacturing technology in the future with no price. Much like Google’s Android. We make profit off of the packages, such as the exclusive keg lids used in INTHEKEG.
이어 맥주 플랫폼으로서 인더케그의 장점을 소개했다.
“우선 케그를 불기 위한 블로우 몰딩 정도를 제외하면 추가적인 설비투자가 필요 없습니다. 맥즙 생산까지는 공정이 똑같으니까요. 발효조가 부족하여 생산량에 한계가 있는 곳, 유통기한이 짧은 맥주를 신선하게 유통하고 싶은 곳에도 도움이 될 겁니다. 다품종 소량생산에도 유리하고요. 그리고 맥주의 소비속도, 판매량을 계산하고 전송해주므로 맥주 판매에 대한 데이터를 얻기에도 좋습니다. 습도, 날씨, 정치적 이슈 등에 따라 알코올 도수, 쓴맛, 단맛 등이 어떠한 맥주가 잘 판매됐는지의 상관관계까지도 파악이 가능해요. 그러면 수요를 예측하여 원재료를 좀 더 빠듯하게 관리할 수도 있겠죠.”
They then proceeded to introduce their strengths as beer platforms. “There really isn’t any additional expenditure aside from the blow molding used to make kegs. The process is identical up until the wort production. We will provide help to places where the production is limited due to lack of fermenters, or places where fresh distribution of beers with short expiration dates are required. Small quantity batch productions are also where we shine. And because the machine calculates the beer consumption rate and sales, it is easy to get data on beer sales as well. Even the correlation of alcohol strength, bitterness, and sweetness with the humidity, weather, and the political issues can be derived. This will allow strict control over ingredients following demand prediction.
유례 없던 장비인 만큼, 인더케그는 세계 최대 규모의 전자쇼 ‘CES 2020’에서 혁신상을 받았다. 사업성 또한 인정받아 미국, 중국과 수백억대에 이르는 대형 계약도 성사되었다. 강태일 대표는 “만약 이 사업을 성공시킨다면 2조에 회사를 살 의향이 있다는 말까지 들어봤다”며 새로운 맥주 시장 개척에 대한 자신감을 내비쳤다.
As it is an unprecedented machine, INTHEKEG was awarded the innovation prize at the world’s largest electronics showcase, ‘CES 2020.’ Its business value was also recognized, leading to huge contracts worth tens of millions of dollars with the US and China. Representative Kang showed confidence on pioneering the beer market, saying “Some offered me two thousand million dollars to buy out the company if we make it work.”
“처음엔 저희가 기계를 공급할 예정입니다. 사람들이 저게 과연 잘 작동할지, 저걸로 돈을 벌 수 있을지 의심하고 있을 테니까요. 저희가 깔고, 저희가 증명할 것입니다. 일단 6월 중순 이후 2개 매장 정도를 지정해서 시범 운영을 해볼 계획입니다. 울릉도의 호텔하고도 사업을 진행 중이고요. 아마 정식으로 시장에서 눈에 띄기 시작하는 것은 7월 초쯤이 되지 않을까 싶습니다. 미국은 코로나로 인해 시간이 좀 더 걸리겠지만, 중국은 7월부터 장비 생산이 시작될 예정이고요. 장기적으로 저희는 INTHEKEG를 멀티 베버리지 디바이스(Multi Beverage Device)로 만들 예정입니다. 맥주뿐만 아니라 와인, 콤부차 등도 발효가 가능한 장비 말이죠. 집에서도 즐길 수 있는 소형화 버전의 기계도 개발 중입니다. 많은 맥주회사들이 저희를 이용하고, 활용할 방법을 찾아주셨으면 좋겠어요. 양조사들도 저희 기계를 활용하면 더욱 편리할 겁니다. 발효 중에 발생하는 여러 팩터를 실시간 그래프로 보여주기도 하고, 설거지 안 하고 음식만 만드는 셰프처럼 더 많은 실험을 할 수 있으니까요. 지금 양조사는 설거지를 너무 많이 하잖아요. 저희는 대기업이나 소규모 맥주 회사, 누구하고도 싸우고 싶지 않아요. 다만 새로운 맥주 시장을 제시하고, 시장을 바꿔 갈 겁니다. 그러한 시장의 변화를 보고 싶어서 이 사업을 시작한 것이니까요.“
“We will provide the machines at first. People will have doubts regarding its functions or profitability. We will provide, then prove our worth. We will choose about two stores for test runs. We are also in the middle of getting a business with a hotel in Ulleungdo. It will most likely be noticeable in the market starting July. The US will need more time due to the Coronavirus, but China will begin manufacturing from July. In the long run, we will make INTHEKEG a multi beverage device. A device that can ferment not only beer but also wine and Kombucha. We are also developing a small version of the machine that can be used at home. We hope a lot of beer companies use our machines, and find it helpful. Brewers will also come to like using our machines. It shows the real time factors that occur during fermentation using graphs, and the brewers can do experiments constantly like chefs only making foods without having to do dishes. Brewers do so much dishwashing that is unnecessary. We don’t want any fights with conglomerates or small scale breweries. We just want to provide a new beer market. That’s what this business is all about.”
인더케그가 제시한 미래는 상상 이상으로 흥미진진한 것이었다. 애플이나 우버와 같은 혁신을 통해 스마트 시대에 가장 어울리는 방식으로 맥주 업계에 도전장을 내민 인더케그. 이들이 바꿔나갈 맥주 시장은 어떤 모습이 될지 기대해 본다.
The future that INTHEKEG suggested was more than interesting. Much like Apple or Uber, they dream of innovation in the beer business that fits the smart era. What will come next in their route will most likely wow us.
김정환 Junghwan Kim
비어바나 양조사, 비어포스트 에디터, 그리고 맥주 설명충. 종합맥주인의 삶을 지향하는 맥덕이다. 맥주에 대한 전문적이고 깊은 이야기를 쉽게 전달하기 위해 노력은 하는 중이다.
Junghwan Kim is a brewer of Beervana Seoul, an editor of The Beer Post, and an explainer of beer. He’s a beer geek trying to live through beer. He’s also trying to easily explain a professional and deep knowledge about beer.