수제맥주協, 일본 최대 맥주 축제 ‘비어페스 요코하마 2024’ 참가
Korean Craft Brewers Association Participates in Japan's Largest Beer Festival, 'BeerFes Yokohama 2024'
- 현지 바이어·전문가 호평… ‘K-비어’ 해외 진출 가능성 모색
- Praised by local buyers and experts… Exploring opportunities for ‘K-beer’ to expand internationally
국내 수제맥주 업계가 일본 최대 맥주 축제에 참가해 세계적인 수준의 ‘K-비어’ 품질을 알렸다.
사단법인 한국수제맥주협회(협회장 이인기)는 9월 21일부터 23일까지 사흘간 일본 가나가와현 요코하마시 오산바시홀에서 열린 ‘비어페스 요코하마 2024’에 참가했다고 26일 밝혔다.
비어페스는 일본수제맥주협회가 주최하는 일본 최대 맥주 축제로 1998년부터 일본 각지에서 열리고 있다. 비어페스 요코하마는 지난 6월 도쿄, 8월 나고야에 이어 올들어 세 번째 열린 행사로 전세계 맥주 중 엄선된 200종 이상의 맥주가 출품됐다.
국내에서는 한국수제맥주협회 소속 회원 8개사(끽비어컴퍼니, 더랜치브루잉, 비어바나브루잉, 속초맥주, 아트몬스터브루어리, 안동맥주, 화수브루어리, 히든트랙브루잉)가 16종의 맥주를 통해 K-비어의 맛과 우수성을 홍보했다.
Korea’s craft beer industry showcased the global quality of 'K-beer' at Japan's largest beer festival. The Korean Craft Brewers Association(hereinafter KCBA, Chairman Inki Lee) announced on the September 26th that they participated in 'BeerFes Yokohama 2024,' held from September 21 to 23 at Osanbashi Hall in Yokohama, Kanagawa, Japan.
BeerFes is Japan’s largest beer festival, hosted by The Craft Beer Association in Japan, and has been held in various locations across Japan since 1998. This year, BeerFes Yokohama was the third event following Tokyo in June and Nagoya in August, with more than 200 carefully selected beers from around the world on display.
From Korea, eight member companies of the KCBA—Ggeek Beer Company, The Ranch Brewing, Beervana Brewing, Sokcho Brewing Company, ArtMonster Brewery, Andong Brewing Company, Whasoo Brewery, and Hiddentrack Brewing—showcased 16 different beers, promoting the taste and excellence of K-beer.
한국수제맥주협회는 그동안 세계적인 권위의 맥주품평대회인 월드비어컵(World Beer Cup), 유로피언비어스타(European Beer Star) 등에서 메달을 획득하면서 뛰어난 품질을 인정받은 K-비어를 세계 시장에 알리기 위해 해외 맥주 협회와 지속적으로 협력을 이어오고 있다. 이번 비어페스 요코하마 2024 참가 역시 일본수제맥주협회와 긴밀한 협업의 결과로 성사됐다.
이인기 한국수제맥주협회장은 “이번 축제 참가의 의미를 정리하면 첫번째로 협회차원에서 연합하여 맥주를 처음으로 수출하여 참가 양조장들이 수출 실적을 얻을 수 있었다는 점이고, 두번째로는 축제를 통해 해외 바이어와 소비자들을 만나 직접적인 피드백을 통해 향후 시장을 확대할 수 있는 가능성을 본것이다."라고 했다. 또한 “좋은 품질의 진짜 수제맥주를 통해 강소기업의 수출 사례를 지속적으로 만들어 갈 것이며 정책당국의 적극적인 지원이 필요한 상황”이라고 덧붙였다.
The KCBA has been continuously collaborating with overseas beer associations to promote K-beer to the global market, having previously been recognized for its outstanding quality through medals at prestigious international competitions like the World Beer Cup and the European Beer Star. The participation in BeerFes Yokohama 2024 was also the result of close cooperation with TheCraft Beer Association in Japan.
Inki Lee, Chairman of the KCBA, stated, "To summarize the significance of participating in this festival: First, for the first time, the association collectively exported craft beer, allowing participating breweries to achieve export performance. Second, through the festival, we met with international buyers and consumers, gaining direct feedback and seeing the potential for expanding into overseas markets." He also added, "We will continue to create export success stories for small and medium-sized enterprises through high-quality, authentic craft beer, and proactive support from policymakers is essential."
축제 현장에서는 현지 바이어들의 호평도 이어졌다. 이번 행사 참가를 통해 국내에 비해 수제맥주 소비자 저변이 넓은 일본으로의 수출 가능성도 모색했다는 평가다.
비어페스 요코하마 2024에 참가한 김정현 속초맥주 대표는 “일본에서는 지역 양조장들이 소상공인들과 협업해 크고 작은 축제를 개최하면서 소비자들과의 접점을 만들어나가고 있는 것이 인상적”이라며 “국내 수제맥주 업계가 나아가야 할 방향에 대해 생각해볼 수 있는 유익한 시간이었다”고 전했다.
The festival also garnered praise from local buyers. Through participation in the event, the possibility of exporting to Japan, where craft beer has a wider consumer base compared to Korea, was explored.
Jeonghyeon Kim, CEO of Sokcho Brewing Company, who participated in BeerFes Yokohama 2024, remarked, "In Japan, local breweries collaborate with small businesses to hold various festivals, creating opportunities to connect with consumers, which was impressive. It was a valuable time to reflect on the direction that the domestic craft beer industry should pursue."
유스케 야마모토(Yusuke Yamamoto) 일본 수제맥주협회장은 “맥주애호가뿐만 아니라 양조사 등 맥주 전문가들도 한국 수제맥주의 좋은 품질에 놀랐다”며 “앞으로도 한일 수제맥주 업계가 지속적으로 교류하면서 상호 발전을 이뤄갈 수 있을 것”이라고 평가했다.
Yusuke Yamamoto, Chairman of The Craft Beer Association, commented, "Not only beer enthusiasts but also brewers and beer experts were impressed by the high quality of Korean craft beer. I believe that the Korean and Japanese craft beer industries can continue to grow through mutual exchange and cooperation."
About Korea Craft Brewers Association
사단법인 한국수제맥주협회는 대한민국의 수제맥주 산업을 대표하는 단체로서 드링크 로컬(Drink Local) 캠페인을 통해 한국 수제맥주의 소비 촉진을 위해 노력하고 있다. 또한 해외 수제맥주협회와의 교류 및 해외시장 개척을 통해 회원사의 해외시장 진출을 돕는 사업을 진행하고 있다.
The KCBA represents Korea's craft beer industry and promotes the consumption of local craft beers through the 'Drink Local' campaign. The KCBA is also committed to supporting its members' entry into overseas markets through collaborations with international craft beer associations and by developing global market opportunities.