제4회 대한민국 맥주산업 박람회 ‘KIBEX 2022’ 3월 31일 코엑스 개막
“팬데믹 시대 돌파구를 찾자”
“Find a Breakthrough in the Pandemic Era”
제4회 대한민국 맥주산업 박람회 ‘KIBEX 2022’ 3월 31일 코엑스 개막
The 4th Korea International Beer Expo(KIBEX 2022) Opens on March 31st at COEX
2년 이상 지속되고 있는 코로나19 팬데믹은 모두의 일상을 송두리째 바꿔 놓았다. 시대는 빠르게 변했다. 그중에서도 맥주업계는 모임 제한, 영업 제한, 심리적 위축 등에 직격탄을 맞으면서 비대면, 편의점 맥주, 홈술·혼술 키워드에 점령당한 채 묵묵히 이 시간을 견뎌내고 있다.
맥주업계에 생존 전략을 점검하고 새로운 시작을 준비해야 한다는 과제가 주어진 지금, 올 들어 가장 먼저 열리는 주류·음료 전문 전시회인 ‘제4회 대한민국 맥주산업 박람회(KOREA INTERNATIONAL BEER EXPO(KIBEX) 2022)’가 해법이 돼 줄 것으로 기대를 모으고 있다. KIBEX 2022는 지난 해에 비해 2배 이상 커진 규모, 프리미엄 주류와 음료까지 포함한 다채로운 전시, 처음으로 선보이는 국내산 맥주 재료 등으로 정보와 인사이트, 에너지를 얻기에 충분한 장이 될 것으로 보인다.
The COVID-19 pandemic, which has been going on for more than two years, has completely changed everyone's daily life. Times have changed rapidly. Among them, the beer industry is facing a direct hit from meeting restrictions, business restrictions, and psychological atrophy, and is silently enduring this time while being occupied by keywords such as untact, convenience store beer, drinking at home, and drinking alone.
Now that the beer industry has been given the task of examining survival strategies and preparing for a new start, the 4th KOREA INTERNATIONAL BEER EXPO (KIBEX) 2022, the first exhibition specializing in alcoholic beverages, will be held this year. It is hoped that it will be a solution. KIBEX 2022 is expected to be a sufficient venue to obtain information, insights, and energy with its scale more than doubled compared to last year, various exhibitions including premium alcoholic beverages and craft beverages, and domestic beer ingredients to be introduced for the first time.
비즈니스에 기여하는 산업전시회, 매년 가치를 더하다
Industry exhibition that contributes to business, adding value every year
KIBEX 2022는 오는 3월 31일부터 4월 2일까지 사흘간 서울 삼성동 코엑스 C홀에서 개최된다. KIBEX는 맥주 재료와 양조 장비·설비 기업부터 양조장, 수입·도매사, 프랜차이즈, 서비스·교육·미디어 기업에 이르기까지 산업 밸류체인의 모든 비즈니스를 한 자리에서 만나볼 수 있는 국내 유일 맥주산업 전문 박람회로, 맥주콘텐츠 전문회사 비어포스트와 맥주·주류 분야 전문 전시 컨벤션기업인 GMEG가 공동 주최하고 산업통상자원부와 한국수제맥주협회가 후원한다.
지난 3회의 행사 동안 KIBEX는 국내에 없던 새로운 시도들로 풍성한 변화를 꾀해왔다. 2019년 글로벌 맥주 관련 기업이 대거 참가한 가운데 열린 첫 번째 행사에 이어 2020년에는 국내 최초 국제 상업맥주대회인 KIBA(Korea International Beer Award)를 개최해 맥주업계가 전문가들의 객관적인 평가를 통해 품질을 향상시키는 디딤돌이 되기도 했다.
이와 함께 지난해 5월 열린 KIBEX 2021는 실질적으로 맥주 비즈니스에 기여하는 산업 전시회로서 입지를 다졌다는 평가를 받았다. 6개국의 130개 업체가 160개 전시 부스를 마련해 다채로운 전시가 펼쳐진 가운데 전년 대비 30% 이상 늘어난 총 9,638명의 관람객이 전시관을 찾았다. 특히 전체 참관객 중 바이어의 비중이 지난 2019년 41%에서 2021년 60%까지 증가했고, 전년 행사에 비해 2배 이상 많은 바이어가 사전 등록하는 등 바이어들의 관심이 역대 최대급이었다.
실질적인 비즈니스 미팅도 활발하게 이뤄졌다. 오비맥주, 서울랜드, 롯데백화점 등 30개사가 현장 바이어 상담회에 참가해 70여 건의 미팅이 진행됐다. KIBEX 2021 주최 측은 코로나19의 영향으로 직접 내한하지 못한 호주, 독일, 싱가폴, 일본, 홍콩 등 지의 바이어와 전시 참여 업체 간 온라인 화상 미팅을 주선하기도 했다.
이와 함께 KIBEX 2021에서는 한국수제맥주협회 소속 7개 양조장이 국산 맥아로 양조한 맥주를 출품해 호평을 받기도 했다. 이와 관련해 국내 최초로 상업용 맥아 제조 시설을 갖춘 군산시와 한국수제맥주협회가 현장에서 군산 맥아 상용화 및 공동 마케팅 협력 양해각서(MOU)를 교환했다.
KIBEX 2022 will be held from March 31st to April 2nd at COEX Hall C in Samseong-dong, Seoul. KIBEX is the only beer industry special exhibition in Korea where you can see all businesses in the beer industry value chain, from beer materials and brewing equipment and facilities companies, breweries, importers, wholesalers, franchises, service, education, and media companies in one place. It is co-hosted by The Beerpost, a beer content company, and GMEG, an exhibition and convention company specializing in beer and spirits, and is sponsored by the Ministry of Trade, Industry and Energy and the Korea Craftbrewers Association(KCBA).
During the last three exhibitions, KIBEX has made a lot of changes with new attempts that were not in Korea. Following the first event held in 2019 with a large number of global beer-related companies participating, in 2020, the Korea International Beer Award (KIBA), the first international commercial beer competition in Korea, will be held as a stepping stone for the beer industry to improve quality through objective evaluation by experts.
In addition, KIBEX 2021, held in May of last year, was evaluated to have solidified its position as an industrial exhibition that actually contributes to the beer business. A total of 9,638 visitors, an increase of more than 30% compared to 2020, visited the pavilion while 130 companies from 6 countries set up 160 exhibition booths and various exhibitions were held. In particular, the proportion of buyers among the total number of visitors increased from 41% in 2019 to 60% in 2021, and buyers' interest was at an all-time high, with more than twice as many buyers registering in advance compared to KIBEX 2020.
Practical business meetings were also actively held. 30 companies including Oriental Brewery, Seoul Land, and Lotte Department Store participated in the on-site buyer consultation meeting, and over 70 meetings were held. The organizers of KIBEX 2021 also arranged an online video meeting between buyers and exhibitors from Australia, Germany, Singapore, Japan, Hong Kong, etc.
In addition, at KIBEX 2021, 7 breweries affiliated with KCBA exhibited beer brewed with domestic malt and received favorable reviews. In this regard, Gunsan City, which has a commercial malt manufacturing facility for the first time in Korea, and KCBA exchanged a memorandum of understanding (MOU) on the commercialization of Gunsan malt and joint marketing cooperation at the site.
홍보·비즈니스 기회 찾아 참가 러시··· KIBEX 2022 규모 2배 이상 확대
Rush to participate in search for publicity and business opportunities… KIBEX 2022 scale more than doubled compared to the previous year
이번에 열리는 KIBEX 2022 역시 이전 행사들에 비해 양적, 질적으로 크게 업그레이드됐다. 최근 수제맥주 업계에는 극심한 양극화 현상이 나타나고 있다. 편의점에 캔 맥주를 공급할 여력이 있는 일부 양조장은 연간 2~3배에 이르는 성장세를 보였지만 이를 제외한 150여 양조장들은 판로가 막히고 소비자들과 직접 접촉할 기회도 극히 제한되고 있다. 이런 상황에서 열리는 KIBEX 2022는 맥주업계가 소비자, 비즈니스 관계자들과 직접 만나 홍보활동을 하고 새로운 파트너와 협력 방안을 찾는 유일무이한 창구로서 역할을 할 것으로 보인다.
홍보와 비즈니스 기회에 목말라 있는 기업들이 참가 결정을 하면서 지난 행사에 비해 부스 규모가 2배 이상 확대됐다. 행사장 규모 자체가 2021년에 비해 2배 커진 만큼 전 세계 10여 개국 200개 이상의 기업이 마련한 350여 개의 부스를 통해 업계 트렌드를 한눈에 조망할 수 있는 기회가 펼쳐진다.
미국, 캐나다, 독일, 홍콩, 싱가폴, 태국 등 30개 이상의 해외 기업과 국내 양조장 간 비즈니스 미팅 스케줄이 잇달아 확정되면서 맥주업계의 글로벌 판로 개척에도 큰 도움이 될 것으로 보인다.
KIBEX 2022, which is held this time, has also been significantly upgraded in quantity and quality compared to previous events. Recently, the craft beer industry is experiencing extreme polarization. Some breweries that can afford to supply canned beer to convenience stores have grown two to three times a year, but about 150 other breweries have their sales channels blocked and opportunities to directly contact consumers are extremely limited.
KIBEX 2022, which is held under such circumstances, is expected to play a role as the only window for the beer industry to meet directly with consumers and business stakeholders to promote and find new partners and ways to cooperate. As companies thirsty for publicity and business opportunities decided to participate, the booth size more than doubled compared to the previous event. As the size of the venue itself has doubled compared to 2021, there will be an opportunity to see trends in the beer industry at a glance through 350 booths prepared by more than 200 companies in 10 countries around the world.
As business meeting schedules between domestic breweries and more than 30 foreign companies in the US, Canada, Germany, Hong Kong, Singapore, and Thailand have been confirmed one after another, it is expected to be of great help in pioneering global markets for the beer industry.
토종 홉과 맥아, 효모까지… 맥주 재료 국산화 가능성 탐색
Korean hops, malt, and yeast… Exploring the possibility of localization of beer ingredients
특히 이번 KIBEX 2022에서는 국내산 맥주 재료의 가능성에 대한 밀도 있는 탐색이 이뤄진다. 지난 행사에 군산 맥아로 만든 맥주가 선보인 데 이은 것이다.
지금까지 맥아, 홉, 효모 등 맥주의 주요 재료는 모두 수입에 의존해왔다. 수입산과 비교해 가격이나 품질에서 경쟁력을 갖기 어려운 국내산 재료는 오래 전 사라지거나 아예 상업화가 되지 못했다.
최근 들어 국내 맥주 산업이 들썩이면서 맥주 재료를 국산화하려는 노력들이 펼쳐지고 있다. KIBEX 2022에서는 이런 성과물이 대거 전시되고 관련 세미나 등이 개최된다. 먼저 강원도 홍천군은 전시 부스를 마련하고 토종 홉으로 만든 홉 파우더와 맥주 3종을 선보인다. 홍천군에서는 최근 30년 전 사라졌던 토종 홉을 부활시키는 데 성공했다. 홍천군이 전시하는 맥주 중 2종은 강원대학교 누룩연구소가 다년간의 연구 끝에 개발한 맥주 효모 2종을 활용해 양조한 것이다. 군산시는 청년들이 창업한 양조장에서 국산 맥아로 만든 수제맥주 등을 출품해 국산 맥아에 대한 본격적인 홍보에 나설 계획이다.
이와 함께 농촌진흥청이 주최하는 ‘맥주 원료 국산화를 위한 홉 특성 및 양조 효모 세미나’와 군산시의 ‘국산 맥아의 가능성 모색 세미나’도 예정돼 있다.
KIBEX 2022 주최 측은 “맥주와 농업은 떼려야 뗄 수 없는 관계”라며 “국내에서 재배된 농산물도 맥주 재료로 충분하다는 가능성을 확인하고 맥주업계가 진정한 K-BEER로 도약하는 디딤돌이 될 수 있도록 행사를 준비하겠다”고 밝혔다.
In particular, at this KIBEX 2022, a dense search for thepotential of domestic beer ingredients will be conducted. This is a follow-up to the last KIBEX beer made from Gunsan malt was introduced.
Until now, all major ingredients of beer, such as malt, hops, and yeast, have been imported. Domestic ingredients, which are difficult to compete in price or quality compared to imported ingredients, have long disappeared or have not been commercialized at all.
Recently, as the Korean beer industry is booming, efforts are being made to localize beer ingredients. At KIBEX 2022, a large number of these achievements will be exhibited and related seminars will be held. First, Hongcheon-gun, Gangwon-do will set up a booth and introduce hop powder and 3 types of beer made with Korean native hops. Hongcheon-gun recently succeeded in reviving Korean native hops that disappeared 30 years ago. Two of the beers on tap in Hongcheon-gun are brewed using two types of brewer's yeast developed after years of research by the Institute of Fermentation and Brewing Kangwon National University. Gunsan-si plans to promote domestic malt in earnest by exhibiting craft beer made from domestic malt at a brewery founded by young people.
In addition, the ‘Hops Characteristics and Brewing Yeast Seminar for Localization of Beer Ingredients’ hosted by the Rural Development Administration and ‘The Seminar for Exploring the Possibilities of Domestic Malt’ in Gunsan-si are also scheduled.
The organizer of KIBEX 2022 said, “Beer and agriculture are inseparable.” and also said, "We will confirm the possibility that agricultural products grown in Korea are sufficient as ingredients for beer and prepare the exhibition so that the beer industry can become a stepping stone to become a true K-BEER."
프리미엄 전통주, 내추럴 와인에 비대면 리테일 테크까지 전시 확대
Expanded exhibitions from premium Korean traditional liquor and natural wines to non-face-to-face retail tech
KIBEX 2022에는 맥주뿐 아니라 프리미엄 전통주를 비롯해 내추럴 와인, 크래프트 주류와 음료 등 타 주류 및 음료 기업도 전시에 참여한다. 주류 및 음료 업계가 경계를 넘어 다른 분야와 협력을 모색하면서 시너지를 창출할 수 있는 장이 펼쳐지는 것이다.
KIBEX 주최 측은 “최근 주류와 음료 시장에는 프리미엄, 건강, 크래프트 등의 키워드가 강조되고 있다”면서 “이런 트렌드를 반영해 전시 분야를 지속적으로 확대해나갈 계획”이라고 밝혔다. 또 “전시 분야 확대는 관람객과 참여기업들에게 폭넓은 경험과 협력 기회를 제공하는 동시에 맥주산업 박람회의 확장 가능성을 탐색하는 기회가 될 것”이라고 덧붙였다.
주요 참가기업과 바이어들이 업장에 채택해 생산성과 효율성을 제고할 수 있는 리테일 테크 분야 기업들도 전시장에 자리한다. 리테일 테크는 정보통신기술(ICT)이 결합된 소매 비즈니스 관련 기술로 무인점포시스템, 고객행동분석시스템, 로봇 서빙 기술 등 현재 가장 각광받고 있는 기술이 KIBEX 2022에서 대거 선보일 예정이다.
더불어 이번 KIBEX 2022는 글로벌 효모 기업인 프랑스의 퍼멘티스(Fermentis)가 지난해에 이어 전시회 스폰서로 나섰고 미국 대사관, 캐나다 대사관 등이 자국의 양조장들을 대거 이끌고 참가하는 등 글로벌 전시회로서 영향력을 넓히고 있다. 지난해 열리지 못했던 국제맥주컨퍼런스(KIBCON)가 부활하는 것을 포함해 다양한 행사도 펼쳐진다. 주최 측은 “KIBEX 2022는 코로나19가 일상이 된 지금 맥주업계가 무엇을 준비하고 추진해야 하는지 해답을 얻는 기회가 될 것”이라고 밝혔다.
In KIBEX 2022, not only beer but also other alcoholic beverages and beverage companies such as premium Korean traditional liquor, natural wines, craft liquor and beverages will participate in the exhibition. It is a field where the liquor and beverage industry can create synergy by seeking cooperation with other fields across borders.
The organizer of KIBEX said, “Recently, keywords such as premium, health, and craft are being emphasized in the liquor and beverage market. He added, “The expansion of the exhibition field will provide visitors and participating companies with a wide range of experiences and opportunities for cooperation, while exploring the possibilities of expansion of the beer industry fair,” he added.
Retail tech companies that can be adopted by major participating companies and buyers to improve productivity and efficiency are also located. Retail tech is a retail business related technology combined with information and communication technology (ICT). Currently, the most popular technologies such as self-service shop systems, customer behavior analysis systems, and robot serving technologies will be showcased at KIBEX 2022.
In addition, this KIBEX 2022 is expanding its influence as a global exhibition, with Fermentis, a global yeast company, as the sponsor of the exhibition following last year, and the US embassy and Canadian embassy are leading their own breweries to participate. Various events are also held, including the revival of the Korea International Beer Conference (KIBCON), which was not held last year. The organizer said, "KIBEX 2022 will be an opportunity to get answers about what the beer industry should prepare and promote now that COVID-19 has become a daily occurrence."