3회 맞은 대한민국 맥주산업 박람회(KIBEX 2021), B2B 전문 전시회로 자리매김
3회 맞은 대한민국 맥주산업 박람회(KIBEX 2021), B2B 전문 전시회로 자리매김
3rd Korea International Beer Expo (KIBEX 2021), Established Itself as a B2B exhibition
# ‘제3회 대한민국 맥주산업 박람회(KOREA INTERNATIONAL BEER EXPO(KIBEX) 2021)’에서 공개된 국산 맥아에 대해 ‘수입 맥아와 비교해 품질 면에서 부족함이 없다’는 반응이 쏟아졌다. 군산시농업기술센터는 국내에서 처음으로 연 250톤 규모의 상업용 맥아 제조 시설을 구축하고 이번 KIBEX 2021에서 국산 맥아를 선보였다. 특히 국내 7개 브루어리와 협업해 내놓은 국산 맥아 맥주는 전문가와 일반인을 막론하고 관람객들에게 호평을 받았다. 2017년부터 국산 맥아 개발 사업을 본격적으로 착수해 4년여를 매진한 끝에 맥주 재료의 국산화 가능성이 열린 순간이었다.
# Korean malt made public at the 3rd KOREA INTERNATIONAL BEER EXPO (KIBEX) 2021 was well received, with people commenting that there is virtually no difference in the quality compared to imported malt. For the first time in Korea, Gunsan Agricultural Technology Center established a commercial malt manufacturing facility capable of producing a capacity of 250 tons per year, and it introduced its malt at KIBEX 2021. It collaborated with seven domestic breweries to brew and unveil their domestic malt beer, which was well received by visitors, not to mention, experts and the general public. After striving for four years from 2017 when the development of domestic malt business started in earnest, localizing sources of raw materials is finally made possible.
# KIBEX 2021에 참여한 한 브루어리 관계자는 “가려운 데를 시원하게 긁어 줬다”는 한 마디로 행사를 평가했다. 코로나 19로 인해 그동안 교류하기 어려웠던 맥주 업계 관계자들을 한자리에서 만나 고민을 나누고 협력 방안을 논의하는 자리가 됐다는 것이다. 또 그는 “코로나 19로 인한 케그 제품 판매 감소로 패키징 형태 변화를 고민하고 있었다”며 “KIBEX 2021 부대행사로 개최된 포럼을 통해 캔입 장비를 도입하는 데 현실적으로 고려해야 할 사항을 체계적으로 생각해볼 수 있어서 유익했다”고 말했다.
# One brewer who showed up in KIBEX 2021 summed up the event saying, “It hit the spot.” He said, “Beer industry parties had difficulty interacting with one another because of COVID-19, but we were able to gather together, share our troubles, and discuss ways to collaborate. Because of the decrease in sales of kegged beer, I was considering a change in packaging. Through the forum organized as part of an event, I was able to think about some considerations which must be taken into account when implementing can-seamer equipment.”
등록 바이어 200% 증가… 참관객 수도 사상 최대
Registered Buyers up 200%... Highest-ever number of visitors
국내 유일 맥주산업 전문 전시회인 KIBEX 2021가 2021년 5월 17일부터 19일까지 코엑스 C홀에서 개최됐다. 올해 3회를 맞은 KIBEX 2021은 맥주 재료의 국산화 가능성을 확인한 자리이자 실질적으로 맥주 비즈니스에 기여하는 B2B 전문 전시회로서 입지를 다졌다는 평가를 받으며 막을 내렸다.
지난해에 이어 이번 행사도 코로나 19 대유행 속에 치러졌지만 세계 각국의 유관 기관이 전시에 참여했고, 역대 최대 수의 참관객과 바이어들이 KIBEX 2021 전시장을 찾았다. 올해 행사에는 6개국에서 130개 업체가 160개 전시 부스를 마련했다. 국내외 브루어리를 비롯해 퍼멘티스, 화이트랩스 등 글로벌 맥주 재료 기업, 크로네스코리아, 티엔타이, 와일드구스 등 양조 설비 및 패키징 기업들이 참여했고, LG전자 등 대기업도 전시에 나섰다.
참여에 많은 제약이 있었지만 미국과 스페인의 기관이 국가관을 마련하는 등 적극적으로 참여해 해외 기업의 전시 참가 비중이 전체의 36%에 달했다. 국내 수제맥주 시장의 성장에 따른 기회를 찾기 위한 행보로 분석된다. 미국은 주한미국대사관 농업무역관(USATO)과 양조자 협회(Brewers Association: BA)가 미국 공동관을 마련해 총 44개사의 맥주를 소개했다. 또 주한스페인대사관 무역투자대표부(ICEX)와 스페인 양조사 협회(Brewers of Spain)는 스페인 맥주 공동관을 통해 10개사의 제품을 알렸다.
KIBEX 2021, the only beer exposition in Korea, was held at COEX C Hall from May 17 to 19, 2021. It was its third year this year, and it confirmed the possibility of localizing raw materials and established itself as a B2B exhibition having the means to contribute to the beer business.
Following last year, KIBEX was also held this year despite COVID-19, but related organizations from all over the world participated, with the greatest number of visitors and buyers. 130 exhibitors from six countries set up 160 exhibition booths this year. Domestic breweries, global beer raw material companies, such as Fermentis and White Labs, brewing equipment and packaging companies, such as Krones Korea, Tiantai, and Wild Goose, and Conglomerates like LG Electronics took part in the exhibition.
In spite of many restrictions imposed, with the US and Spanish government offices actively participating, of the total, 36% of the participants were from foreign companies. It can be interpreted that foreign companies regard the growth of domestic craft beer market as an opportunity to benefit from. The U.S Agricultural Trade Office(ATO) in Seoul and the Brewers Association (BA) set up a joint U.S. booth to introduce a total of 44 beer companies. In addition, the Spanish Institute for Foreign Trade (ICEX) and the Brewers of Spain together showcased the products of 10 companies.
전시 카테고리별로 원재료 부문에서는 KIBEX 2021의 스폰서이기도 한 글로벌 효모 재료 기업 퍼멘티스와 글로벌 홉 기업 야키마치프홉스가 세미나를 통해 전문적인 지식을 공유해 업계 관계자들의 호응을 받았다. 마이로컬홉스코리아는 미국 미시간주 윌리엄스버그에서 재배된 다양한 홉 제품을 선보였고 영국의 심슨, 독일의 바이어만 등에서 가공한 세계 최고 품질의 맥아도 전시장에서 직접 만나볼 수 있었다. 또 맥주 장비 및 설비 부문에서는 크로네스코리아와 티앤타이가 브루잉, 패키지 장비를 소개했고 와일드구스는 패키징 장비를, 모두아이엔지와 캔웍스는 캔시머 제품을, 게르츠코리아는 소형 드래프트 시스템 등을 전시해 관람객들의 발길을 모았다. 이밖에 LG전자는 캡슐형 수제맥주 제조기 LG홈브루를 홍보했다.
이와 함께 끽비어컴퍼니, 대도양조장, 동두천브루어리, 라인도이치, 비어바나, 카브루, 트래비어, 크래프트 루트, 화수브루어리, 화이트크로우브루잉컴퍼니 등 국내 브루어리들이 KIBEX 2021에서 신선한 맥주를 내놓으면서 각 부스에는 맥주를 구입하려는 관람객들이 끊이지 않았다.
In the raw materials category, a global yeast company Fermentis, a sponsor of KIBEX 2021, and global hop company Yakima Chief Hops organized seminars and shared their expertise, and they were favorably received by industry officials. MI Local Hops Korea introduced a variety of hop products cultivated in Williamsburg, Michigan, USA, and some of the world’s best quality malt processed by Simpsons Malt from UK and Weyermann Specialty Malts from Germany were also available at the exhibition. In the beer equipment category, Krones Korea and Tiantai introduced brewing and packaging equipment, Wild Goose their own packaging equipment, MODOOING and Canworks can seamer products, and Gertz Korea small draft systems, attracting visitors to their booths. Furthermore, LG Electronics promoted LG Homebrew, a capsule-type craft beer machine.
In addition, domestic breweries such as Ggeek Beer Company, Daedo Brewing Company, Dongducheon Brewery, Reindeutsch Brewery, Beervana, Kabrew, Trevier, Craftroot, Whasoo Brewery, and White Crow Brewing had draft beer ready to be dispensed as visitors continuously purchased beer from each booth.
다채로운 전시가 펼쳐진 가운데 총 9,638명의 관람객이 전시관을 찾아 사상 최대치를 기록했다. 지난해에 비해 30% 이상 늘어난 수치다. 특히 사전 등록한 바이어 수는 전년 대비 200% 폭증해 맥주 비즈니스에 대한 높은 관심을 반영했다. 전체 참관객 중 바이어의 비중은 지난 2019년 41%였던 것이 올해 60%까지 증가해 KIBEX가 맥주 B2B 전문 전시로 자리를 잡은 것으로 해석됐다. 방역 당국에 의해 행사장 내 시음이 금지되면서 제기됐던 흥행에 대한 우려가 말끔하게 해소된 것이다. 또 많은 관람객의 방문에도 방역 수칙을 철저하게 준수하면서 안전한 행사로 마무리됐다.
With a variety of exhibitions taking place, a total of 9,638 visitors came to the exhibition hall, an all-time high, up more than 30% from last year. In particular, the number of pre-registered buyers increased by 200% compared to the previous year, which
reflected a high interest in the beer business. The proportion of buyers among all visitors increased from 41% in 2019 to 60% this year, indicating that KIBEX is now a beer B2B exhibition. Worries organizers had since the public health authorities prohibited any tasting within the venue were dispelled. The event came to a close, with many visitors strictly following the COVID-19 guidelines.
국산 재료의 가능성을 보다
Seeing the Possibility of Domestic Raw Materials
KIBEX 2021에 출품된 군산 맥아와 군산 맥아를 활용한 맥주는 단연 눈길을 끌었다. 지금까지 대부분 수입 재료를 사용했던 국내 맥주 업계에 재료 국산화의 전기가 마련될 수 있을지 이목이 쏠렸다. 군산시농업기술센터는 사전에 국내 수제맥주 기업들과 함께 국산 맥아를 활용한 맥주를 양조하는 ‘우리 맥주 양조 프로젝트’를 진행했다. 이 프로젝트를 통해 양조된 맥주 7종은 군산시농업기술센터 부스에서는 공개됐다. 비어바나와 갈매기브루잉은 군산 맥아를 활용해 IPA를, 인천맥주는 세종을, 크래프트루트는 스타우트를 만드는 등 다양한 스타일의 맥주를 내놨다.
The beer made with Gunsan malt and Gunsan malt showcased at KIBEX 2021 drew the attention of many. All eyes were on whether this will mark the localization of raw materials in the domestic beer industry, which has used mostly imported materials so far.
Previously, Gunsan Agricultural Technology Center carried out ‘Our Beer Brewing Project', which involved domestic craft beer companies brewing beer using domestic malt. Seven beer styles brewed during this project were unveiled at the booth at Gunsan Agricultural Technology Center. Beervana and Galmegi Brewing brewed IPA, Incheon Brewing Saison, and Craftroot Stout.
행사 현장에서는 군산시와 한국수제맥주협회가 ‘군산맥아 상용화와 국내 수제맥주 산업발전을 위한 업무협약’을 체결하기도 했다. 신현승 군산시 부시장과 박정진 한국수제맥주협회장이 협약 체결식에 참석해 향후 협력을 다짐했다.
KIBEX 2021는 맥아뿐 아니라 효모의 국산화에 대한 가능성도 탐색할 수 있는 기회였다. 국내 효모 전문기업 바이오크래프트는 전문 인력이 개발한 효모를 선보여 주목받았다.
At the event site, Gunsan-si and the Korea Craft Brewers Association also closed a pact on ‘the Commercialization of Gunsan Malt and the Development of the Domestic Craft Beer Industry Business Agreement.’ Shin Hyun-seung, deputy mayor of Gunsan-si, and Park Jung-jin, president of the Korea Craft Brewers Association, attended the signing ceremony and pledged future cooperation.
KIBEX 2021 provided an opportunity to explore the possibility of localization of not only malt but also yeast. Biocraft, a domestic yeast company, drew the attention with their own yeast.
매대에서 눈길을 사로잡아라
Drawing Attention of the Attendees
이번 KIBEX 2021 참관객들은 행사의 주제와 이를 중심으로 한 포럼, 어워드 등 부대행사에도 높은 점수를 줬다. KIBEX 2021에서는 ‘디자인 맥주를 만나다(Design meets beer)'라는 슬로건 아래 ’디자인&패키징 포럼‘과 ’비어디자인어워드‘ 등이 진행됐다. 맥주 패키징과 디자인은 수제맥주 업계가 코로나 19라는 전대미문의 악재를 극복해 나갈 중요한 동력으로 꼽힌다. 대부분 생맥주 위주로 제품 생산을 하는 국내 소규모 양조장들은 외식 수요가 크게 줄면서 고전하고 있다. 이에 맥주를 캔이나 병으로 포장해 유통하고자 하지만 패키징 설비 도입에서부터 운영, 디자인·브랜딩에 이르기까지 노하우를 갖추고 있지 못해 어려움을 겪고 있는 곳이 많다.
KIBEX 2021에서는 이에 대해 심도 있는 논의의 장이 펼쳐졌다. 소규모 양조장에 적합한 패키징 시스템, 브랜드 아이덴티티 디자인과 스토리텔링 등에 대한 강연 현장에는 100여 명이 참여해 성황을 이뤘다. 이와 함께 현장에서 이뤄진 비즈니스 상담회(Beer to Business)에 는 롯데백화점, AB인베브, 서울랜드 등 25개사가 바이어로 참석한 가운데 70여 건 이상의 미팅이 진행됐다.
Exhibition attendees had a high opinion of the event’s theme, forums, awards, and other accompanying events. Under the slogan of ‘Design meets beer’, 'Design & Packaging Forum' and 'Beer Design Award' were organized. Beer packaging and design are considered to be key drivers for the craft beer industry to overcome the unprecedented unfavorable factors of COVID-19. Domestic micro-breweries, which mostly produce draft beer, are currently struggling with a large decline in demand for eating out and see packing beer in cans or bottles as a way out, but many lack the know-how when it comes to implementation and operation of packaging facilities, and design and branding.
During the exhibition, there was an in-depth discussion regarding such issue. About 100 people attended the lecture on packaging system, brand identity design and storytelling suitable for small breweries. In addition, more than 70 meetings were held at the Beer to Business conference, with 25 companies including Lotte Department Store, AB InBev and Seoul Land attending as buyers.
KIBEX 주최 측은 “KIBEX는 맥주 업계 종사자들과 맥주 관련 사업을 새로 시작하려는 사람들에게 실질적으로 도움이 되는 비즈니스 전문 전시로 자리 잡아가고 있다”며 “앞으로도 수제맥주 업계의 화두를 시의적절하게 콘텐츠화해 나가면서 맥주 비즈니스 플랫폼으로 발전해갈 것”이라고 밝혔다.
“KIBEX is becoming a business-specialized exhibition that can actually be of help to the beer industry and those who want to start a beer-related business,” said KIBEX organizers. “We will continue to develop into a beer business platform by transforming the issues of the craft beer industry into
appropriate contents.”__