2021년 맥주 시장 총정리
2021년 국내 맥주 업계는 편의점 덕분에 웃고 편의점 때문에 울었다. 팬데믹으로 맥주 소비 트렌드가 급변하면서 편의점이 맥주 유통의 중심축으로 우뚝 섰기 때문이다. 편의점은 상품 기획에서부터 가격 설정과 유통, 마케팅에 이르기까지 맥주 시장을 주도하며 업계를 좌지우지했다.
이런 결과 수제맥주 시장은 편의점에서 맥주를 유통하는 양조장과 그렇지 못한 양조장으로 나뉘어 극심한 양극화 현상을 겪게 됐다. 편의점은 수제맥주 업계뿐 아니라 맥주 대기업들의 전략까지 변화하게 했다. 대기업들은 생산 설비의 제한에도 불구하고 편의점에 제품을 공급하고자 하는 수제맥주 양조장의 제품을 위탁생산(OEM)하거나 편의점용 맥주를 자체 제작했다. 이런 움직임은 ‘수제맥주란 무엇인가’라는 논란을 불러일으키기도 했다.
또 편의점을 통해 수제맥주에 대한 접근성이 크게 높아지면서 시장 성장 가능성을 높게 평가받을 수 있게 됐다. 이를 통해 수제맥주 업계 최초로 기업공개(IPO)가 이뤄졌고 많은 양조장들이 투자를 유치하면서 몸집을 불릴 수 있었다.
In 2021, the domestic beer industry both had their moments and took a blow from convenience stores. A rapid change in beer consumption trends arose from the pandemic, making convenience stores at the center of the distribution. They dominated the industry by having control of many different aspects of the market: product planning, price setting, distribution, and marketing.
As a result, the craft beer market was divided into breweries that distributed beer to convenience stores and those that did not. Convenience stores have changed the strategies of not only the craft beer industry but also the conglomerates. Despite restrictions imposed on the production capacity, large corporations have produced beer commissioned by craft breweries – those that want to supply their beer to convenience stores – under OEM – or produced beer meant specifically for convenience stores. This have also stirred controversy as to what craft beer is. On the other hand, convenience stores have greatly
improved accessibility of craft beer; it was deemed to increase the growth potential of the craft beer market. The first ever IPO was launched within the craft beer industry, and many breweries were able to attract investment and grow their sizes.
편의점 수제맥주 전성시대
The Golden Age of Convenience Store Craft Beer
2020년 맥주에 대한 세금이 종량세 체제(생산량에 따라 세금 부과)로 전환돼 주세가 낮아지면서 온통 수입맥주로 채워져 있었던 편의점 쇼케이스 냉장고에 국산 수제맥주가 진입하기 시작했다. 같은 시기 코로나19 바이러스 대유행이 시작되면서 편의점 수제맥주는 다양한 맥주를 집에서 즐기는 트렌드에 딱 들어맞는 아이템으로 급부상했다.
이런 현상은 팬데믹이 2년째로 접어든 2021년 더욱 가속화됐다. 편의점들은 자체 맥주를 기획해 차별화를 꾀하기 시작했다. 2020년 CU 편의점에서 출시된 곰표맥주의 인기가 2021년까지도 이어지면서 편의점과 양조장들은 제2의 곰표맥주를 꿈꾸며 수제맥주의 종류를 급격하게 늘려갔다.
이를 통해 지난해 편의점에서 국산 수제맥주의 판매가 전년 대비 2~3배씩 늘어났을 정도로 편의점의 유통 파워가 강화됐다. 편의점 업계에 따르면 지난해 1월부터 11월까지 CU의 수제맥주 매출은 전년 대비 268.2% 증가했다. 2020년 640% 폭증한 데 이은 것이다. 세븐일레븐의 작년과 재작년 수제맥주 매출도 각각 229.1%와 550.6% 성장했고 이마트24 역시 같은 기간 210%와 272% 판매량이 늘었다.
이렇게 매출이 급증했지만 ‘4캔 1만원’ 가격 정책으로 인해 양조장들은 수익성을 키우기 어려웠다. 편의점 유통을 하는 중대형 수제맥주 양조장 대부분이 지난해 적자의 성적표를 받았을 것으로 예상되고 있다. 이는 맥주 품질 향상에도 걸림돌로 작용하고 있다.
그럼에도 불구하고 펍, 바, 식당 등 유흥시장이 극히 침체되고 있는 상황에서 수제맥주 양조장들에는 편의점 유통이 유일한 희망이었다. 이 때문에 캔입 장비, 라벨 디자인 등에 관심이 집중되기도 했다.
In 2020, as tax levied on beer was converted into specific duty (taxed according to production amount), domestic craft beer began to emerge in the convenience store showcase refrigerators, which were previously stacked with imported beers. With COVID-19 pandemic taking off concurrently, convenience store craft beer was regarded to be in line with the trend of enjoying a variety of beers at home.
This phenomenon gained further momentum in 2021, when the pandemic was in its second year. Convenience stores began to design their own to differentiate themselves from the rest. As Gompyo Beer, first launched in CU Convenience stores in 2020, maintained its popularity until 2021, convenience stores and breweries rapidly produced and added more to their craft beer lineup, hoping to replicate the success of Gompyo Beer.
The sales of domestic craft beer at convenience stores increased by two to three times compared to the previous year. According to the convenience store industry, CU's craft beer sales from January to November last year rose 268.2% year on year, following a 640% surge in 2020. 7-Eleven's sales of craft beer grew 229.1% and 550.6% last year and the year before respectively, while E-Mart 24 210% and 272%.
Despite the surge in sales, breweries were unable to increase profitability due to the price policy of “4 cans at 10,000 won.” Most of the mid- to large-sized craft breweries distributing to convenience stores are speculated to have been at a deficit last year. The price policy has been a stumbling block to improving the quality of beer.
Nevertheless, the distribution to convenience stores was the only hope for craft breweries in the situation where the entertainment market, including pubs, bars and restaurants, remained sluggish. This is also why attention was diverted to canning equipment and label design.
수제맥주 시장 30% 이상 성장…제주맥주 상장
More than 30% Growth in the Craft Beer Industry…Jeju Beer Brewery Getting Listed
편의점을 중심으로 시장이 커지면서 지난해 국내 수제맥주 시장 규모는 1,500억 원을 넘어섰을 것으로 추정된다. 2020년 처음으로 1,000억 원의 벽을 넘어 1,180억원을 기록함으로써 시장 규모가 1년 만에 30%가량 커진 것이다. 수제맥주 양조장 수는 연간 9개가 늘어나 총 163개(면허수 기준)가 됐다. 이는 지난 2014년 수제맥주의 외부 판매가 허용된 이후 3배 확대된 수치다.
With the expansion on the domestic craft beer market revolving around convenience stores, the domestic craft beer market is estimated to have exceeded 150 billion won last year. The market size, which exceeded 100 billion won for the first time in 2020 and recorded 118 billion won, increased by 30% in a year. The number of craft breweries increased by nine for the year to 163 (based on the number of licenses issued) in total, a figure three times larger since 2014 when outside sales of craft beer was permitted.
이런 수제맥주 시장의 훈풍을 타고 사상 처음으로 수제맥주 양조장이 증권시장 상장에 성공하기도 했다. 제주맥주는 지난해 5월 26일 코스닥 시장 IPO를 앞두고 공모청약에서 경쟁률 1748대1을 기록했고 5조8,000억 원의 청약증거금을 모았다. 업계 첫 상장이 성사되면서 세븐브로이, 카브루, 어메이징브루잉컴퍼니 등도 상장 준비에 박차를 가하고 있다.
수제맥주 시장이 큰 주목을 받으면서 증설과 투자 유치 소식이 끊임없이 이어졌다. 세븐브로이는 전북 익산에 총 270억 원을 들여 양조장을 건설하고 있고 지난해 초 LB인베스트먼트 등으로부터 80억 원 규모의 시리즈B 투자를 유치한 어메이징브루잉컴퍼니 역시 이천 양조장 증설 작업을 진행하고 있다. 더쎄를라잇브루잉은 작년 다산네트워크와 티인베스트먼트, 마젤란기술투자 등으로부터 40억 원을 투자 받았고 충남 보령에 대규모 양조장 신설 계획을 발표하기도 했다.
그러나 이런 화려한 스포트라이트는 일부 중대형 양조장에만 집중됐다. 나머지 150여 양조장들에는 다른 세상의 얘기였다. 거의 2년 내내 지속된 영업제한으로 케그 맥주 위주로 제품을 생산하는 대부분의 양조장은 직격탄을 맞았다.
A craft brewery succeeded in being listed on the stock market for the first time in history. Jeju Beer Brewery recorded a competition rate of 1748 to 1 in the Company IPO subscription ahead of the KOSDAQ stock market IPO on May 26 last year and collected 5.8 trillion won in subscription deposit. Sevenbrau, Kabrew, and Amazing Brewing Company are also working towards going public.
The craft beer market being in the limelight, there was a constant news of expansion and attracting investment. With a total of 27 billion won in investment, Sevenbrau has been constructing a brewery in Iksan, Jeollabuk-do, and Amazing Brewing Company, which attracted 8 billion won in Series B financing from LB Investment and many others early last year, has also been working on expanding their Icheon brewery. The Satellite Brewing received 4 billion won from investors, including DASAN Networks, T Investment, and Magellan Technology Investment, last year and announced plans to establish a large-scale brewery in Boryeong, ChungCheongnam-do.
But these spectacular spotlights were only true for some medium- to large-sized breweries, and it definitely wasn’t the same for the remaining other 150 breweries. Most breweries that mainly kegged their beer took a direct hit from business restrictions which lasted almost two years.
주류 OEM 원년…그 맥주, 수제맥주인가요?
The First Year of Beer OEM… Can It be Seen as Craft Beer?
2021년은 맥주의 OEM이 처음으로 허용된 해다. 그동안 양조장에 생산을 위탁해 출시된 맥주들은 제조자개발생산(ODM) 형태로 진행됐다. 실제 맥주를 제조하는 회사가 맥주의 레시피를 보유하고 납세의 의무를 지며 유통까지 도맡아 하는 것이다. 그런데 작년 주세법이 개정되면서 생산을 의뢰하는 업체가 레시피를 보유하고 유통·제조 관련 신고, 납세의 책임을 지면서 제조사는 단순 생산만 맡는 방식의 OEM이 허용됐다. 단, 생산을 의뢰하는 업체는 맥주 제조 면허를 보유해야 한다는 단서가 붙었다. 즉 소규모 양조장들이 대형 양조장에 생산을 맡길 수 있는 제도적 토대가 마련된 것이다.
OEM이 허용되고 때마침 캔맥주를 대량 생산해 전국 편의점에 유통할 수 있는가가 양조장들의 생사를 가르는 잣대로 떠오르자 맥주업계는 발빠르게 움직였다. 롯데칠성음료는 수제맥주 양조 장비를 도입하고 세븐브로이, 제주맥주, 더쎄를라잇브루잉 등의 맥주를 위탁 생산하면서 기업 가치를 높였다. 롯데칠성은 OEM 생산할 맥주를 선발하는 오디션을 진행하기도 했다. 오비맥주는 직접 수제맥주 컨셉의 맥주를 개발해 다른 브랜드를 붙이는 전략을 택했다. 또 자사 수제맥주 브랜드인 핸드앤몰트, 구스아일랜드의 맥주를 오비맥주 공장에서 생산하는 방식으로 운영하고 있다.
대기업들의 수제맥주 시장 진출은 무엇이 수제맥주인가라는 질문을 불러일으켰다. 수제맥주라는 용어는 대기업 맥주와 차별화되는 소규모 생산, 품질을 가장 중요하게 여기는 철학, 다양성 등의 의미를 담고 있다. 그런데 대기업의 설비를 활용해 대량으로 찍혀 나오는 맥주가 수제맥주라고 불리면서 그런 의미가 퇴색된 것이다.
It was in 2021 when beer OEM was first permitted. Until then, production of beer – consigned to other breweries - was carried out under Original Design Manufacturer (ODM). The company that actually produced the beer had the right to the recipe, and was obliged to pay taxes and be responsible for the distribution. However, when the Liquor Tax Act was revised last year, OEM production was set in place. The company that consigned the production, instead, held onto the recipe, declared any distribution and manufacturing related-reports, and was responsible for tax payment. However, the company had to be issued the license for manufacturing alcoholic beverages. It laid the institutional infrastructure for small breweries to consign production to large breweries.
As OEM was allowed, and whether a brewery could massproduce and distribute canned beers to convenience stores nationwide emerged as a standard for “make or break,” many within the beer industry responded quickly. Lotte Chilsung Beverage brought in craft beer brewing equipment and increased its corporate value by producing beer consigned by breweries, such as Sevenbrau, Jeju Beer Brewery, and The Satellite Brewing. Lotte Chilsung even held an audition to single out a brewery to produce on its behalf. Oriental Brewery Company (OB) chose to implement a strategy of developing a craft beer concept and labeling it with another brand. It has also been producing its craft beer brands (Hand & Malt and Goose Island) at the OB factory.
Conglomerates' entry into the craft beer market has raised the question of what craft beer is. The term craft beer encompasses small-scale production that differentiates itself from that of large beer, an understanding that quality is regarded as the most important, diversity, and so on. However, when beer, mass-produced in large quantities using large-scale facilities, began to be referred to as craft beer, its true meaning became tarnished.
워낙 많은 맥주들이 수제맥주라는 타이틀을 걸고 쏟아져나오는 상황에서 소규모 양조의 가치를 지키며 품질 좋은 수제맥주로 아이덴티티를 쌓아가고 있는 작은 양조장들이 반대로 관심을 받기도 했다. 효모를 활용한 맥주 맛의 변주를 선보이고 있는 서울집시, 캐스크 비어 등 국내에서 접하기 어려운 맥주들을 지속적으로 소개하는 아쉬트리브루잉, IPA 전문 양조장으로 다양한 홉의 아로마를 선사하는 에일크루브루잉, 매월 수준 높은 맥주를 선보이는 ‘월간 끽비어’ 프로젝트로 주목받은 끽비어컴퍼니, 생선회 등을 통해 수제맥주 페어링의 수준을 한 차원 끌어올린 비어바나 등의 활약이 돋보였다.
In the situation where so many beers are pouring out claiming to be craft beers, microbreweries that are upholding their identities producing high-quality craft beer have also been attracting attention. Many have stood out. Ash Tree Brewery have continuously released beer difficult to access in Korea like cask ale, Seoul Gypsy have showcased variations in beer flavors using yeast, Ale Crew have specialized in making IPA, Ggeek Beer Company has attracted attention thanks to their “monthly ggeek” project that presents high-quality beer on a monthly basis, and Beervana has taken a step further by pairing their beer with sashimi.
‘풍요 속 빈곤’ 맥주 시장을 점령한 콜라보 맥주
Collaboration Beers Dominating the Beer Industry
곰표맥주가 초대박을 터트리면서 맥주업계는 콜라보 광풍에 휩싸였다. 세븐브로이가 곰표밀가루 브랜드를 붙여 CU 편의점에서 유통한 곰표맥주는 편의점 맥주 판매 1위에 오르며 큰 반향을 일으켰다. 국내 수제맥주 업계에서 5위권 안에 드는 생산용량을 확보하고 있는 세븐브로이였지만 롯데칠성음료에 OEM를 의뢰하면서 비로소 품귀현상을 해소할 수 있을 정도였다.
이어 말표 흑맥주, 불닭볶음면 맥주, 금성 맥주, 쥬시후레쉬 맥주, 백양 맥주, 유동골뱅이 맥주, 노르디스크 맥주, 질러 맥주 등 콜라보 맥주가 끝없이 쏟아져나왔다. 하지만 더 이상 대박 맥주는 탄생하지 않았다. 세븐브로이와 곰표밀가루가 협업해 내놓은 곰표 맥주는 밀맥주 스타일이라는 측면에서 당위성이 있었고 레트로 트렌드와도 맞아떨어졌다. 그러나 이후 출시된 맥주들은 그저 맥주에 맥주와 거리가 있는 브랜드를 갖다 붙여 재미 요소만 노린 제품들이 대부분이었다.
The beer industry was caught up in a collaboration frenzy as the Gompyo Beer became a huge success. Sevenbrau's Gompyo Beer, distributed at CU convenience stores with the Gompyo Wheat Flour logo, caused a great sensation by being the number one seller in convenience stores. Sevenbrau - in the top five in terms of its production capacity in the domestic craft beer industry - was able to solve the shortage phenomenon by consigning OEM to Lotte Chilsung Beverage.
It was followed by a series of collaboration beer such as Malpyo Dark Beer, Buldak Stir Fried Ramen Beer, GoldStar Beer, Juicy Fresh beer, Baekyang beer, Yoodong Golbaengi Beer, Nordisk Camping Beer, and Ziller Beer. Nevertheless, none was a hit. Gompyo Beer, a collaboration beer between Sevenbrau and Gompyo Wheat Flour, was justifiable in terms of it being wheat beer and matching the retro trends. Most of the beer that was released later, however, had only a fun element by labeling it with a logo totally irrelevant.
소비자들은 쏟아져나오는 제품들에 피로감을 느낄 정도였다. 특히 맥주 애호가들에게는 오히려 혹독한 시기가 왔다. 근처 편의점에서 국산 수제맥주를 쉽게 접할 수 있는 환경이 펼쳐졌지만 아이러니하게도 ‘집어 들만한’ 맥주는 점점 사라져갔다. 균형 잃은 맛을 가진 대기업 생산 맥주들이 수제맥주의 탈을 쓰고 편의점과 마트 냉장고를 점령한 것이다. ‘풍요 속 빈곤’이라고 할만한 상황이 지속되고 있다.
Consumers, especially beer enthusiasts, were tired of the so-called products pouring onto the shelves. Although an environment where domestic craft beer became easily accessible at a nearby convenience store was established, ironically, “worthy” beers gradually disappeared from the scene. Large-scale beers with unbalanced taste, disguised as craft beers, have taken over convenience stores and mart refrigerators. It’s a situation we can call “Poverty in the Midst of Abundance.”
국제 물류대란에 원재료 가격 상승까지
The Global Supply Chain Crisis and Soaring Prices of Raw Materials
지난해 촉발된 글로벌 물류대란과 물가 상승은 맥주업계에 적지않은 영향을 끼쳤다. 맥주는 홉, 맥아, 효모 등 주요 재료가 모두 수입에 의존하고 양조 설비와 캔입 장비, 캔 등도 대부분 해외에서 제작되기 때문에 국제적인 물류 동향에 민감하게 반응할 수밖에 없다.
코로나19로 인한 항만 인력 수급 문제 등으로 물류가 마비되면서 맥주 수입이 몇 달씩 지체됐다. 특히 농산물, 원자재 등의 가격 상승은 결국 맥주 가격 상승으로 이어졌다. 맥주업계에 따르면 맥아 가격은 지난해 3분기 기준 1㎏에 926원으로 전년 대비 3.9% 상승했고, 같은 기간 홉 가격은 1㎏당 2만3709원에서 2만5530원으로 7.7% 올랐다. 알루미늄 캔의 경우 가격 상승은 물론이고 품귀현상까지 나타났다. 캔을 만드는 데 쓰이는 알루미늄 가격이 전년 대비 50% 이상 치솟은 데다 국내 1위 캔 제조업체에 화재까지 발생하면서 한동안 500㎖ 공캔을 구하기 어려운 상황이 벌어지기도 했다.
재료, 부자재, 물류비 등이 동시 다발적으로 상승하면서 결국 지난해 연말부터 연쇄적인 맥주 가격 인상으로 이뤄졌다. 하이네켄, 스텔라 아르투아 등 주요 수입 브랜드들은 편의점 4캔 맥주 가격을 1만원에서 1만1000원으로 10% 인상했고 제주맥주도 제주위트에일 등 6종의 공급가를 10% 올렸다.
2021년은 수제맥주 업계 양극화, ‘무늬만 수제맥주’의 등장 등 여러 부작용에도 불구하고 다양한 플레이어의 등장, 접근성 확대 등을 통해 수제맥주 시장이 적지 않은 외형 성장을 일궈낸 해다. 수제맥주에 대한 저변이 넓어지면서 맥주의 다양성에 눈을 뜬 소비자들은 앞으로 ‘4캔 1만원’, ‘4캔 1만1000원’의 편의점 맥주에 갇혀 있지만은 않을 것으로 예상된다. 맛과 품질, 철학을 고루 갖춘, 대기업 맥주와 차별화되는, ‘수제맥주다운’ 수제맥주의 가치를 알아보는 눈이 점점 늘어날 것으로 기대된다.
The global supply chain crisis and inflation triggered last year had a significant impact on the beer industry. Beer is easily swayed by international supply chain trends because major ingredients such as hops, malt, and yeast all depend on imports, and brewing facilities, canning equipment, and cans are mostly manufactured overseas.
As the supply chain was paralyzed due to the imbalance in demand and supply of port laborers induced by COVID-19, beer imports were delayed for several months. Soaring prices of agricultural products and raw materials were followed by higher beer prices. According to the beer industry, malt prices rose 3.9% year-on-year to 926 won per kilogram in the third quarter of last year, and hop prices rose 7.7% from 23,709 won per kilogram to 25,530 won. In the case of aluminum cans, they were also in short supply. The price of aluminum, used to make cans, saw an increase more than 50% from the previous year, and a blaze broke out in the No. 1 can manufacturer in Korea, making it difficult to get 500ml cans for a while.
Ingredients, adjuncts, and supply costs rose at the same time, resulting in a series of beer price hikes from the end of last year. Major imported brands such as Heineken and Stella Artois raised their prices, increasing the price of 4 cans in convenience stores by 10% from 10,000 won to 11,000 won, and Jeju Beer Brewery also raised the supply price of 6 products in their beer lineup, including Jeju Wit Ale, by 10%. In 2021, despite such outcomes, including polarization of craft beer industry and the advent of craft-like beer, the craft beer market achieved a considerable growth with the emergence of various parties and accessibility expansion. As the customer base for craft beer expands, it can be assumed that many conscious of the diversity of beer will not be held by convenience store “4 cans at 10,000 or 11,000 won” beer. We can expect to see more and more people will be able to recognize the value of craft beer, distinguishable from large beer which lack taste, quality and its own philosophy.